Nokså mye på siden
Under kategorien “jazz for særinger” i festivalprogrammet ligger Poesioasen og Avanthagen. Her skal publikums forståelse av hva jazz kan være både utfordres og utvides.
For mange festivalgjengere har Poesioasen og Avanthagen blitt fast post på Kongsberg Jazzfestival, mens for andre blir det et første møte med de mer sære sidene av jazzprogrammet. Begge programpostene har lang fartstid på festivalen og en lang historie å se tilbake på. Mens Avanthagen er en scene for nyskapende og eksperimentell jazz, har Poesioasen en litterær tilnærming til jazzmusikken, her er ordet og teksten i fokus.
Leder for programkomiteen og en mann med lang fartstid i Kongsbergjazz, Tor Dalaker Lund, forteller at begge scenene startet i det små og de første konsertene fant sted i små bakgårder rundt om i Kongsberg sentrum. Etterhvert som publikumsinteressen har vokst, har konsertene flyttet innendørs, men lokale avhenger mye av hvem som står på scena.
Avanthagen
– Avanthagen er jo er ordspill på avantgarden. Det første årene ble konsertene arrangert i noen bakgårder i byen og målet med disse musikalske møtene er å presentere ny og grensesprengende musikk, forteller Dalaker Lund.
– Avanthagen har blitt en viktig del av Kongsberg jazzfestival og er med på understreke vår satsing på eksperimentell jazz. Det er ofte nokså avansert jazz som blir presentert, og publikum liker det. Vi ser at publikumstallene øker for hvert år, og for mange er Avanthagen selve høydepunktet festivalen. Videre ser vi at mange unge går dit, sier Dalaker Lund.
Avanthagen er et sted en kan publikum møte etablerte grupper, men programkomiteen inviterer også musikere som kanskje ikke spiller sammen ellers til musikalske møter. På årets festival blir det trippelkonsert med Sissel Vera Pettersen & Terje Isungset, Mette Rasmussen og Lemur. – Mette Rasmussen er det store stjerneskuddet innenfor innen ekspressiv frijazz, Hun har en unik kraft og skal spille solo på Avanthagen sier Dalaker Lund.
Poesioasen
Poesioasen startet som et initiativ fra en bokhandler i byen. Etterhvert har jazzfestivalen tatt over og ført konseptet videre.
– På Poesioasen står det verbale ordet i sentrum, og denne kontakten med litteratur er viktig for festivalen. Her har det stått artister som Bertine Zetlitz, Susanna Wallumrød, Andrej Nebb og Jan Erik Vold. Mange kommer kun for dette arrangementet, og ofte er dette folk som ellers går på litteraturfestivaler, sier Dalaker Lund.
Denne gangen får publikummet møte duoen Live & Lien og Jan Eggum. Dalaker Lund forventer at det som vanlig fylles opp på Poesioasen når musikerne går på scena fredag og lørdag.
– Jan Eggum er en dyktig musiker med gode tekster, som er det viktigste når vi velger ut artister. Det er andre gangen Live & Lien er på Kongsbergjazz, og de spilte på jazzklubben her på Kongsberg i vår, så duoen er godt kjent for mange. – Det er veldig stor forskjell på artistene på de to scenene, men jazzpublikummet liker begge deler, og sammen med resten av programmet er Avanthagen og Poesioasen med på å skape bredden i jazzfestivalen, sier Dalaker Lund.
Tekst: Inger Johanne Midtgarden / Foto: Thomas Hegna