En jazzgjengers betrakninger
Runar Todok fra Nesodden har vært Pat Metheny fan siden 1978. Onsdagens konsert på Krona ble nok et musikalsk høydepunkt. Runar har et stort hjerte for jazz og, har jazzet seg igjennom 5 av 8 utvalgte konserter på årets jazzfestival. Vi slo av en liten prat på en idyllisk benk ved Lågen.
Pat Metheny er den store favoritten, både på scenen på Krona på Kongsberg, og også i livet forøvrig. Runar har vært fan siden 1978, og Pat har fulgt han siden den gang. -På mange måter var det også Pat som reddet meg gjennom en breakdown for noen år siden, sier Runar. Pat er som terapi, men det hele begynte med Pat Metheny Group, der Lyle Mays nok var den som gjorde størst inntrykk. – Helt enestående band og musikere sier Runar, og fortsetter med at musikken ikke fikk helt gjennomslag i jazzmiljøet i Norge i begynnelsen da den var for popaktig. Runar har selv sett Pat fire, fem ganger i Norge, og uttrykte stor glede over onsdagens konsertopplevelse som han opplevde som en musikalsk kavalkade over Methenys musikk.
Runar trekker fram Solveig Slettahjell, Knut Reiersrud og In the Country som et annet høydepunkt for disse dagene. Dette var akkurat så langsomt, vakkert og stemningsfullt som han kunne ønsket seg. Runar ser fram til ettermiddagen når en gammel flamme går på scene. Da er det Poesioasen med Maria Bergman som det festes store forventninger til. Hun har han fulgt siden tidlig 80-tall. I kveld frister Farmers Market.
Farmers er Runars norske favoritt band og han hevder at Stian Karstensen må være verdens beste trekkspill-traktør. – Nå må du stoppe meg sier Runar, – når jeg prater om disse bandene så renner munnen nesten over på meg. Programmet i år imponerer stort, og stor var også overraskelsen når han oppdaget at Earth, Wind and Fire kom til Kongsberg.
Runar synes det er relativt få unge på konsertene og sier han er litt bekymret for jazzens fremtid. – Det finnes fem høgskoler i Norge som tilbyr jazzlinjer. Videre slipper mange unge jazzmusikere til på Kongsbergs mange jazzscener. Med slik satsing burde konsertarenaene være fulle av et publikum hvor alle aldersgrupper er godt representert, avslutter Runar.