Sterkt vårprogram på Jazz Evidence

På bildet: Spellemannsnominerte Trondheim Jazzorkester og Kristoffer Lo. Foto: André Løyning

Program for Jazz Evidence vinter/vår 2016: 

  • Onsdag 13. januar: ‘Lyden av Prøysen’ med Frida Ånnevik, Helge Lien, Sigurd Hole m.fl.
  • Tirsdag 2. februar: Ungjam
  • Lørdag 6. februar: Jazzkafé: Gavin Baker & Stefan Höglin
  • Onsdag 10. februar: Olga Konkova Trio
  • Onsdag 24. februar: Trondheim Jazzorkester med Kristoffer Lo
  • Onsdag 9. mars: The Thing
  • Lørdag 12. mars: Jazzkafé: Tom Hasslan m.fl.
  • Tirsdag 15. mars: Ungjam
  • Onsdag 16. mars: Helge Lien / Tommy Smith / Arild Andersen / Paolo Vinaccia
  • Onsdag 6. april: Krokofant
  • Lørdag 16. april: Jazzkafé: Vebjørn Ruud med band
  • Onsdag 20. april: Ole Morten Vågan: MORE&MORE&MORE & Instant Gratification
  • Onsdag 27. april: Kongsbergkveld med Kongsberg Storband og Kjell Gunnar Hoff Band
  • Tirsdag 10. mai: Ungjam

 Alle konsertene finner sted på Musikkhuset Energimølla. 

10869403_1041619182530928_3890591160486944181_o

Onsdag 13. januar: ‘Lyden av Prøysen’ med Frida Ånnevik, Helge Lien, Sigurd Hole m.fl.

Få norske forfattere har en slik posisjon som Alf Prøysen. Hvis noen er en del av vår felles kulturarv, er det han. Som få andre appellerer han til et stort og sammensatt publikum, både til barn og voksne, til akademikere og «folk flest», og til stadig flere utøvende artister. En ny generasjon av musikere og vokalister har sett storheten i Prøysens verk. De har sett at han er ikke så idyllisk og «koselig» som mange har oppfatta han. De har sett at under den tilsynelatende idylliske overflata, kan det ligge sosialt engasjerte protester. Prøysen så tilværelsen med den økonomiske og sosiale underklassens øyne. Han kan være krass i sin utlevering av arrogant rikdom og sneversynt fordomsfullhet. Blant de artister som har bidratt sterkest til denne nytolkende Prøysen-renessansen, finner vi Frida Ånnevik, Helge Lien og Sigurd Hole. De har alle gode forutsetninger for å tolke Prøysen, og det gjorde de med stor suksess med konserten «Lyden av Prøysen», en bestilling fra stiftelsen Musikk i Hedmark, i Hamar Kulturhus i august 2014. Til Kongsberg Jazzfestival i 2015 skreddersydde Helge Lien en nedskalert og noe omarbeidet utgave til en konsert på Energimølla. Sammen med den prisbelønte vokalisten Frida Ånnevik og noen av landets fineste jazzmusikere, og med noen nye komposisjoner og avslørende tolkninger av velkjente tekster, viste han at Prøysens tekster fremdeles er et særdeles friskt oppkomme. Konserten på jazzfestivalen ble en så stor suksess at det er helt naturlig at disse musikerne kommer tilbake til Energimølla, slik at enda flere kan få oppleve dette utsøkte samspillet mellom ord og toner.

Frida Ånnevik (vokal), Helge Lien (piano), Sigurd Hole (bass), Håvard Lund (bassklarinett), Rolf-Erik Nystrøm (saksofon), Knut Aalefjær (trommer), Asle Karstad(lyd).

 

Tirsdag 2. februar: Ungjam

Samarbeidet mellom Jazz Evidence, Kongsberg videregående skole og Kongsberg Kulturskole fortsetter. Unge og ivrige musikere får her en mulighet til å utfolde seg.

 

Lørdag 6. februar: Jazzkafé: Gavin Baker & Stefan Höglin

Dette blir kan hende en jazzkafé litt utenom det vanlige. Her møter vi to musikere som har en variert musikalsk bakgrunn, fra rock til Euroboys (Stefan). I det siste har de vært å høre på diverse små spillesteder i Kongsberg, og nå kommer de altså til den populære jazzkaféen til Jazz Evidence. Publikum vil få presentert en musikk som tar utgangspunkt i bluegrass, tradisjonell country og rock.

Gavin Baker (vokal og gitar) og Stefan Höglin (banjo).

 

olga_konkova_630x430-630x430.jpg.pagespeed.ic.xG4VWF5PhK

 

Onsdag 10. februar: Olga Konkova Trio

Ingen vil benekte at Olga Konkova er en aldeles enestående pianist og hører hjemme der oppe blant de aller beste. Å overvære en konsert med henne er en reise i forskjellige stemninger og emosjoner. Hennes spill kan være intenst hardtswingende og breddfullt av dynamikk, men også intenst vakkert og perlende lyrisk. Sist vår kom plata «The Goldilocks Zone», og den ble mottatt med unisone jubelrop, både fra publikum og fra kritikerne. På nettstedet ‘Jazzinorge’ skriver Terje Mosnes at hun formidler sitt repertoar ‘med en autoritet som til tider antar Jarrett’sk nivå’, og han avslutter sin anmeldelse slik: ‘Å snakke om Spellemannspriser allerede i mai er muligens en uting, men du verden for en formidabel pianist Olga Konkova vitterlig er, og du enda større verden hvilket kronår 2015 må bli for norske jazzalbum om ikke «The Goldilocks Zone» skal figurere på nominasjonslista når den offentliggjøres ved juletider». Olga Konkova spiller ofte med sin basspillende ektemann, Per Mathisen, og han er med nå også – ikke fordi han er ektemann, men fordi han er en så god bassist. I trioen har det vært litt forskjellige trommeslagere, og sannelig er vi heldige på Kongsberg! Trommeslageren er den enestående Audun Kleive!

Olga Konkova (piano), Per Mathisen (bass), Audun Kleive (trommer).

 

Onsdag 24. februar: Kristoffer Lo og Trondheim Jazzorkester

Kristoffer Lo har vi hørt her på Kongsberg både med Pelbo og Highasakite. Nå kommer han med sitt nyeste suksessprosjekt, verket Savages med Trondheim Jazzorkester. I 2013 ble Kristoffer Lo tildelt det årlige Jazzstipendiet fra Midtnorsk Jazzsenter og Sparebank1 Midtnorge. Det førte til bestillingsverket Savages som ble urframført på Moldejazz i 2014. Det ble en formidabel suksess. Siden har verket vært spilt på Dokkhuset i Trondheim, på Nasjonal Jazzscene Victoria og sommeren 2015 på Øyafestivalen. Svært mange mente at det var årets beste konsert på Øya. Nå er Lo og Trondheim Jazzorkester ute på en kort turné, og vi har greid å få dem til å stoppe på Energimølla. Denne utgaven av Trondheim Jazzorkester er spesialutvalgt av Kristoffer Lo. Her møter vi artister fra Highasakite, The Fjords, Jaga Jazzist, vi møter Ola Kvernberg så vel som frijazzsaksofonisten Mette Rasmussen, trommeesset Gard Nilssen, trompeter Eivind Lønning og mange flere. Musikken er svært variert. Den kan være både dramatisk og neddempa, den kan tidvis preges av ytterst rytmiske riff og kraftfulle blåsere, det dukker opp vakre vokalsekvenser og droneliknende partier. Men musikken er hele tida full av energi! Dette er utvilsomt musikk som har stor appell til et variert og sammensatt publikum.

Kristoffer Lo (tuba, gitar, vokal, låter & tekster), Ingrid Helene Håvik (vokal, harmonium), Kari Eskild Havenstrøm (vokal), Petter Vågan (gitar, lapsteel, vokal), Ola Kvernberg (fele, bratsj, effekter), Eirik Hegdal (saksofoner, klarinetter), André Roligheten (saksofoner, klarinetter), Mette Rasmussen (altsax), Eivind Lønning (trompet, mellophone), Erik Johannesen (trombone, vokal), Gard Nilssen (trommer, effekter), Pekka Stokke (visuelle effekter), Tor Breivik (lyd).

 

the-thing-pressphoto

 

Onsdag 9. mars: The Thing.

Det fins knapt noe band på denne jord som til de grader hogger tak i lytterne, holder dem i fast grep og hiver dem slitne bort i kroken etterpå. Denne trioen har etablert seg som mange jazzmenneskers og rockefolks favorittband. Her møter vi tre musikere som alle befinner seg helt i toppsjiktet i moderne, internasjonal jazz. Skjønt ‘jazz’ – dette er en trio som henter impulser fra flere musikalske hold, ikke minst fra den litt rufsete rocken. Vi husker vel alle det utrolige samarbeidet med garasjerockerne i Cato Salsa Experience. At frijazzlegenden Joe McPhee også var involvert i dette prosjektet, forteller oss enda mer om bandets musikalske geografi.

Det fins knapt noe annet band som er så til de grader ekspressivt og energisk og som formidler et driv og en intensitet av en annen verden! Her er man i frijazzhimmelen, samtidig som rockefolket er i sin himmel. Dessuten vil alle andre utvilsomt bli dratt med i denne ytterst levende, medrykkende musikken, som ikke bare kjører med fullt trøkk, men også skaper dynamikk med mer neddempa, ja, nesten lyriske sekvenser.

The Thing kom nylig med ny plate, Shake, og jazzskribenten Joacim Nyberg fastslår i sin anmeldelse på nettstedet soundofmusic.nu at «The Thing är än en gång ett av världens bästa band». Han framhever videre at The Things musikk har blitt enda mer nyansert enn før, at vi i tillegg til de «ruffiga» partiene får sekvenser fulle av «lätthet, skönhet och nakenhet». Og han avslutter sin anmeldelse slik: «Shake är inte bara den bästa Thing-skivan på tio år, den er även deras djupaste och mest välgjorda platta samt en av 2015 års absolut bästa.(…) Hatten av.»

Mats Gustafsson (saksofoner), Ingebrigt Håker Flaten (bass), Paal Nilssen-Love (trommer).

 

Lørdag 12. mars: Jazzkafé: Tom Hasslan m.fl.

Gitaristen Tom Hasslan har hatt sitt nasjonale gjennombrudd med de to Krokofant-platene, men fremdeles trivs han med å spille på jazzkafé. Da får publikum gleden av å høre en gitarist som både kan spille swingende ‘jazzgitar’, mer rocka toner – og mye mer. Alltid er det interessant å høre Tom Hasslan! Kanskje tar han med seg noen av sine musikervenner.

 

Tirsdag 15. mars: Ungjam.

Samarbeidet mellom Jazz Evidence, Kongsberg Kulturskole og Kongsberg videregående skole fortsetter. Unge og ivrige musikere får her en fin mulighet til å utfolde seg.

 

Onsdag 16. mars: Arild Andersen / Helge Lien / Paolo Vinaccia / Tommy Smith.

Arild Andersens trio med den skotske saksofonisten Tommy Smith og trommeslageren Paolo Vinaccia har lenge vært en av de fineste gruppene i norsk og europeisk jazz. Etter en av trioens plateutgivelser skrev det engelske jazzmagasinet at den definerte ‘the art of the trio’. Vi har hørt dem på Kongsberg flere ganger, og alltid har disse tre musikerne imponert et fornøyd publikum med sin ekspressive, rytmiske og særdeles swingende musikk. Vinteren 2015 tok trioen med seg pianisten Helge Lien på en konsert i Skottland. Det var så vellykka at de holdt sin andre konsert for et norsk publikum under Oslo Jazzfestival i august 2015. «I eit forrykande samspel kvitterte bandet med den beste konserten eg høyrde på denne festivalen», skreiv jazzskribenten Roald Helgheim om denne konserten. Vi kjenner jo Helge Lien som en helt spesielt dyktig og allsidig pianist, og det viste seg at hans temperamentsfulle og drivende spill falt sømløst inn i trioens uttrykk. En så spennende konstellasjon er det selvfølgelig en utsøkt glede å presentere for det trofaste og kvalitetsbevisste publikummet til Jazz Evidence.

Arild Andersen (bass), Helge Lien (piano), Tommy Smith (sax), Paolo Vinaccia (trommer).

 

Krokofant

 

Onsdag 6. april: Krokofant.

Trioen Krokofant, med to musikere fra Kongsberg, har i løpet av sin relativt korte eksistens vakt betydelig oppmerksomhet. De har spilt på viktige festivaler, som Kongsberg Jazzfestival (tre ganger!), Oslo Jazzfestival, Moldejazz, Copenhagen Jazz Festival, Øyafestivalen og flere europeiske festivaler. De har fått mengder av godord for sine to plater. Den siste kom høsten 2015. Krokofant har et uttrykk som treffer både rockefolket og frijazzerne, og jazz-rocknostalgikerne med platehylla full av McLaughlinplater humrer også fornøyd. Her er det et vell av saftige Mahavishnuaktige gitarriff, masse heftig og fett saksofonspill og et rumlende og ramlende og spenstig trommespill. Tette arrangerte partier avlevert med usvikelig presisjon og temperament, avløses av illsinte soloer. Den danske kritiker Niels Overgaard skreiv følgende om trioens første plate: «Med et hæseblæsende og disciplinered udtryk sender Krokofant en seriøs omgang med progressiv rock á la King Crimson iblandet Peter Brötzmanns frie vildskap ud i hovederne på os. Det er særdeles vildt og dejligt». Vi kan garantere at musikken til Krokofant fremdeles er ‘særdeles vild og dejlig’!

 

Lørdag 16. april: Jazzkafé: Vebjørn Ruud med band.

Den som setter pris på melodisk, rytmisk, og swingende musikk med tydelig hjemstavn i mainstream og bop-orientert jazz, kommer definitivt til å glede seg over det disse musikerne kommer til å servere på denne jazzkaféen. Dette bandet er ett av de banda som Jazz Evidence vil ha tilbake på Jazzkaféen relativt ofte – rett og slett fordi de er dyktige og fordi de har et stort og trofast publikum.

Vebjørn Ruud (trompet), Finn Krogh (saksofon), Vidar Rogstad (gitar), Gunnar Nilsen (bass), Thomas Bjørndal (trommer).

 

Onsdag 20. april: Ole Morten Vågan: MORE&MORE&MORE & The Instant Gratification.

Da Ole Morten Vågans nye band hadde premiere på Nasjonal Jazzscene i desember, ble bandet presentert slik av arrangøren: «I en spesialimportert SUV, dryppende av råolje og rett fra ulvejakt i Nordmarka kommer M&M&M&The Instant Gratification. For å bøte på det norske overforbruket, dyrker de en krysspollinering av akustiske og elektroniske arter, der de håndplukkede musikerne bygger et nytt økosystem. Dette landslaget av improvisasjonskunstnere tar med seg Vågans komposisjoner og kølsvarte visjon om menneskers plyndring av kloden og gjør det til gripende og selvantennelig jazz. Det er ingen spøk – og det blir flott musikk av det!» Debutkonserten ble en formidabel suksess. Johan Hauknes på nettstedet ‘Salt Peanuts’ slår skikkelig på stortromma og sammenlikner bandet med jazzmilepæler som Charles Mingus Jazz Workshop og Charlie Haden og Carla Bleys Liberation Music Orchestra. Og han fastslår at bandet «slår knock out (…) på det aller meste av det som skjer i europeisk jazz og impro for tiden». Vi møter et knippe musikere som har erfaring fra noen av de fineste band på den norske – og internasjonale! – jazzscenen, band som In The Country, Motif, Christian Wallumrød Ensemble, Cortex, Møster!, Fire! Orchestra – og flere til.

Ole Morten Vågan (bass, komposisjon, arr.), Sofia Jernberg (vokal), Eivind Lønning (trompet), Espen Reinertsen (sax, bassklarinett), Ketil Møster (sax, klarinett), Morten Qvenild (piano, keys, elektronikk), Gard Nilssen (trommer).

 

 Onsdag 27. april: Kongsbergkveld: Kongsberg Storband + Kjell Gunnar Hoff Sekstett: Tribute to Hank Mobley.

Det er en godt innarbeidd tradisjon at vårens konsertrekke avsluttes med en Kongsbergkveld. Tradisjon er det også at Kongsberg Storband spiller. Under ledelse av Jon Gunnar Tovsrud framfører bandet swingende og groovy låter med stor publikumsappell. Publikum møter opp og er tydelig tilfreds med bandets prestasjoner. Og det har de all grunn til! Kongsberg Storband holder et høyt nivå til å være et band med amatørmusikere. Det mumles om at de har noen overraskelser på lur. Lovende!

Kongsbergkvelden er vanligvis todelt. Etter storbandet entrer Kjell Gunnar Hoff scenen med sin sekstett. Han har tidligere spilt med noen av Latvias fineste jazzmusikere, og disse er med på laget nå også. Bandet spiller hovedsakelig komposisjoner av saksofonisten Hank Mobley. Mobley, som vel er mest kjent for sitt engasjement hos Miles Davis i 1960-61, var en glimrende komponist, og det er prisverdig at noen av dagens musikere ønsker å presentere hans musikk for sitt publikum. Kjell Gunnar Hoff og hans musikere spiller en musikk som har tydelig avspark i 1950-60-tallets jazz. Altså får publikum servert rytmisk, swingende og melodisk jazzmusikk.

Kongsberg Storband under ledelse av Jon Gunnar Tovsrud.

KjellGunnar Hoff Sekstett: Kjell Gunnar Hoff (tenorsax), Roy Nikolaisen (trompet), Halvard Kausland (gitar), Madars Kalnins (piano), Andris Grunte (bass), Artis Orubs (trommer).

 

Tirsdag 3. mai: Ungjam.

Samarbeidet mellom Jazz Evidence, Kongsberg videregående skole og Kongsberg kulturskole fortsetter. Unge og ivrige musikere får her muligheter til å utfolde seg.