Per Erik – mer enn 50 år i festivalens tjeneste!
Per Erik Stokke har vært engasjert i Kongsberg Jazzfestival i over fem tiår. Han er frivillig i mediegruppa, hvor han har ansvar for lyd- og videoopptak til arkivet. Gjennom sin tid i jazzfestivalen har gruppen samlet flere tusen lydopptak.
Per Erik ble hekta på festivalen allerede i 1967, da han kom fra Drammen for å høre Roland Kirk, en blind jazz multiinstrumentalist som spilte på fire horn samtidig. – Det var en intens opplevelse, en gang i livet, og opplevelsen fra Kirks konsert er grunnen til at Per Erik er engasjert i festivalen.
I 1970 var han på et seriøst jobbintervju på Gamle Norge, hvor han fikk jobb som lydtekniker. De første årene var de fire-fem personer som mekka lyden og gjorde alt. På den tiden var det 5 konserter hver dag i 4 dager.
– Det er den intense jobbinga under festivalen som får en til å drive videre. Det gjør at jazzfestivalen blir til en del av deg, forklarer Stokke.
– Du får et nært forhold til menneskene du treffer i jazzuka, sier Per Erik og fortsetter – Det er spesielt i år, når vi ikke kan klemme noen, som jo er helt spesielt på mandagen og tirsdagen i festivalen, når man treffer svært gode venner på nytt.
Foto: Thomas Hegna
Foto: Tor Magnus Anfinsen
Jazzfestivalen er også et viktig sted å bli kjent med mennesker. Han sier at han alltid traff kjente når han besøkte Kongsberg men bodde andre steder. Det førte også til at valget om å flytte til jazzbyen var enkelt å ta. Her hadde han et etablert nettverk nettopp via jazzfestivalen.
Stokke syns det er vanskelig å peke ut enkelte høydepunkt under årene på jazzen, særlig fordi han har vært privilegert å ha fått med seg mange arrangementer. Likevel trekker han frem konserten til Radka Toneff i 1977 som en skjellsettende konsert, noe som kan bekreftes av CD-utgivelsen i 2009 av opptaket fra den gamle kinoen. Og Per Erik opplyser at det er «vi» som har gjort opptaket til denne skiva.
– Det som sitter, er å møte mennesket bak konserten, sier Per Erik ettertenksomt.
Det er viktig at jazzfestivalen gir alle en følelse av å være på «sin» festival og å bygge en identitet. – For oss er det jazzfestivalen, og den må ha livsrom innenfor folkefesten. Folk må føle at de er på en jazzfestival, og vi må bygge tydelige møteplasser for de som er opptatt av selve jazzfestivalen. Dette må det jobbes med. Dette gjør også at unge mennesker kan bli interessert i festivalen og musikken, mener Stokke.
– Et viktig begrep som er viktig å holde på, er ikke hvor mange år du har holdt på med jazzen, men heller «om du var med i fjor». Det er viktig for å få med seg folk videre fremover. Det er særlig viktig i år, som er et kritisk år, hvor folk har distansert seg fra festivalen. Funksjonærene er festivalens gull, og det må behandles som det også. Det er viktig at jazzen beholder sin identitet, avslutter årets 50-årsjubilant.
Red.komm: Ønsker du å oppleve den minnerike konserten med Radka Toneffs på Kongsberg Jazzfestival i 1977 så finner du konsertopptaket her.
Tekst: Ann-Mari Lofthus / Forsidefoto: Thomas Hegna