Opplevelsesrik uke for sponsorene

Under jazzfestivalen er det hektisk aktivitet rundt i byen. Små og store sponsorer avvikler ulike arrangementer for sine kunder, ansatte og samarbeidspartnere. Webredaksonen har snakket med sponsorer og fått et lite innblikk i hva som foregår og hvordan de tenker rundt sitt engasjement i festivalen.

Onsdag var den store dagen for Kongsberg gruppen. Da samlet de 300 gjester til fest på Kapteinhaugen. Der var det kunder, leverandører, og andre viktige samarbeidspartnere fra styre og stell som koste seg i solen mens de hørte på Hilde Louise Asbjørnsen. Etterpå var gjestene invitert på Kirketorget for å oppleve Silje Nergaard og DeLillos. Kongsberg Maritime hadde et tilsvarende arrangement på Smeltehytta med 500 inviterte.

Gamle klassikere

På Generalsponsor FMC Technologies hjemmebane, Midgard, eksploderer en gira gjeng i svarte t-skjorter når Chris Thompson drar i gang «Dave is on the road again». Manfred Man’s Earthband er godt kjent for noen, og selv de yngre har hørt låta tilstrekkelig for å hive seg entusiastisk med. Samarbeidet mellom FMC Technologies og Kongsberg Jazzfestival har historie tilbake til 1997. – FMC benytter Jazzfestivalen som ramme for det største ansatte-arrangementet vi har gjennom året, sier kommunikasjonssjef Kjersti Løken. -Samarbeidet med Kongsberg Jazzfestival har gitt oss muligheten til å utvikle egne arrangementer med artister fra festivalprogrammet. Jazzfestivalen har blitt det store årlige fellesarrangementet for ca 2.500 ansatte.

På Kongsberg har vi ansatte fra mer enn 60 nasjonaliteter, og jazzfestivalen har etablert seg som den store «happeningen» i året. FMC er festivalens generalsponsor og er også vertskap for et annet stort arrangement for kunder og leverandører. Tilslutningen til dette kundearrangementet har alltid vært god, og for mange kunder har dette blitt en årlig og populær opplevelse som start på sommerferien. Begge arrangementene holdes først i Midgard, før alle busses inn til byen og deltar i festligheter og konserter under festivalen. Dette er en ramme som passer for alle, uansett nasjonalitet og kulturbakgrunn. – FMCs engasjement handler selvfølgelig også om å bidra til et lokalsamfunn hvor vi som arbeidsgiver er en stor aktør, avslutter Kjersti Løken.

chris

Samspill

Johnny Løcka, konserndirektør i KOG, forteller at for dem er samarbeidet med jazzfestivalen viktig på flere plan. De bruker festivalen aktivt for å pleie kunder og ansatte, men også som arena for opprettholde god kontakt med myndigheter, både lokalt og nasjonalt. Selveste statsminister Erna Solberg var blant de inviterte på onsdag, og hun så ut til å nyte på festivalen i fulle drag.

sponsor2

KOG har i år økt sitt engasjement ved å bli en av hovedsponsorene. – I tillegg til at samarbeidet med jazzen gir oss bra PR-verdi, er festivalen med på å skape en levende by som er et attraktivt sted å bo, fortsetter Løcka. – Vi får være med å fremme musikk på høyt nivå men også en hel underskog av lokale kulturaktiviteter, derfor ser vi engasjementet som en viktig aktivitet som gavner Kongsberg hele året.

Pakkeløsning

Næringslivsdagen som Kongsberg Næringsforum og KJF arrangerte onsdag var et tilbud til de sponsorene som ønsket seg en pakkeløsning – et sponsorarrangement med festivalen som bakteppe. Dit kunne man ta med kunder og ansatte og få en inspirerende og motiverende dag med etterfølgende middag og jazzkonsert. Temaet i år var «Grenseløst». Les mer om Næringslivsdagen.

Lang historie

DNB er også hovedsponsor og har vært en viktig samarbeidspartner helt siden oppstarten av Jazzfestivalen. Det het verken sponsor eller DNB for 51 år siden, men samarbeide gjorde de like fullt. Det som den gang het Den Norske Creditbank hjalp festivalen både praktisk og økonomisk og initiativet kom den gang fra banken lokalt. I dag er det DNB sentralt som sponser jazzfestivalen via en aktiv lokalbank som har en finger med i det meste. DNB sammen med Sparebankstiftelsen er de som gav festivalen Tubaloon-scenen i 2006. Hvert år deler de ut den prestisjetunge DNB-prisen og på fredag og lørdag inviterer til sammen 340 kunder til hyggelig fest i Bergseminarets bakhage med dobbeltkonsert på Kirketorget etterpå. – I motsetning til mange av de andre store sponsorene har vi vanlige forbrukere som målgruppe, forteller Tom Arne Akerhaug i DNB. – Derfor er det viktig for oss å være godt synlige på festivalen. Ved hjelp av festivalen bidrar vi til at banken får et bra image ute blant folk. Vi vil jo gjerne fremstå som en tidsriktig og hyggelig bank. Marit Norendal som er ansvarlige for privatmarkedet i DNB, forteller at bankens hovedsatsing er barn og unge. Derfor har de gitt oss Barnivalscenen og bidrar med mange populære aktiviteter på Barnivalen. For å klare alle aktivitetene har de hentet inn hjelp fra idrettslag de er sponsorer for. KIF Snowboard, Veggli og Rollag Idrettslag og Kongsberg Miners trår til og jobber litt ekstra på arrangementene.

Tekst: Astrid Berdal / Foto: Irene Lislien og Ron Jansen