Oasen for det talte ord
Poesioasen er et pusterom under en ellers hektisk festival. I år er det tjue år siden den første poesioasen ble arrangert i Howlidgården. Torsdag ettermiddag sto Stein Torleif Bjella på scenen sammen med sitt faste band; Geir Sundstøl på strengeinstrumenter, Eirik Øien på bass og Kenneth Kapstad på trommer. De framførte Bjellas “Jordsjukantologi”, hans første diktsamling.
– Poesioasen startet som et samarbeid mellom en bokhandel og jazzfestivalen. De ønsket å bruke den flott bakgården på Howlidgården for å presentere poesi og musikk. Det er ordet som står i sentrum i poesioasen, forklarer Tor Dalaker Lund, jazzfestivalens levende leksikon og medlem av programkomiteen. Han viser til at Poesioasen har variert både når det gjelder programmering og konsertsteder. – Vi legger vekt på at stedet hvor oasen holdes, skal passe konseptet. De siste årene har det vært på Christians kjeller, og det begynner nå å bli innarbeidet.
Talking blues
Etter konserten fortalte Stein Torleif Bjella at det var knyttet stor spenning til sin framføring på Poesioasen. Dette var første gangen de fire utøverne framførte dette prosjektet som bygger på hans diktsamling. Sammen med bandet har de planlagt og øvd, gjort utvalg av dikt som ville passe i en slik sammenheng.
– Jeg ville bare lese, ikke synge, for å bevare fokuset på teksten. Han karakteriserer sjangeren som “spoken word” eller “talking blues”, og viser til Odd Børretzen, Tom Waits og Jan Erik Vold som viktige inspirasjonskilder.
Han takket et fantastisk hyggelig publikum og et flott konsertsted for en minnerik mottakelse av tekster. Tekstene sendte stikk til så vel hyttefolk og bygdedyr og dette satt de frammøtte stor pris på.
Tekst: Ann-Mari Lofthus / Foto: Irene Lislien