Ny visuell profil speiler 60 år med festival- og designhistorie
Kongsberg Jazzfestival markerer årets 60-årsjubilum med ny visuell profil. Den henter inspirasjon fra festivalens unike designhistorie, som også blir utstilling i løpet av jubileumsåret.
Smuss Studio høres nesten ut som et band vi kunne booket til Energimølla eller Smeltehytta. Designbyrået står bak Kongsberg Jazzfestivals revitaliserte grafiske profil.
– Hovedmålet har vært å lage en høylytt og leken visuell profil med inspirasjon fra fortiden, men med et friskt uttrykk som funker godt både i 2024 og de neste årene, sier Jørgen Brynhildsvoll, som sammen med makker William Stormdal startet opp Smuss Studio i 2022.
Et byrå med kulturell kapital
Designduoen holder til i et gammelt butikklokale i Rathkes gate på Grünerløkka i Oslo, og er godt bevandret i musikk, litteratur og popkultur. Det kommer også til uttrykk i arbeidene deres: I hylla på kontoret står både vinylplater og bøker med Smuss-omslag. Smuss har også designet Litteraturhusets nye nettsider. Og mye annet. Men Kongsberg Jazzfestival er første festival på kundelista.
– Vi har alltid ønsket å jobbe med en festival. Det er et spennende oppdrag, for det er så mange formater designet skal brukes i, sier Brynhildsvoll.
Skal farge byen
Kongsberg Jazzfestival ble arrangert for første gang i 1964, og er en institusjon i norsk kulturliv. Festivalen har en veldig variert målgruppe – på programmet står alt fra det aller smaleste av improvisert jazz, via moderne jazz som flørter med andre sjangere, til kommersielle popartister som lager folkefest.
– Kongsberg Jazzfestival er både en byfestival og en sjangerfestival med sterk identitet. Du skal farge byen, og du skal forvalte viktig norsk musikk- og festivalhistorie. I tillegg er det 60-årsjubileum for festivalen, som gjør det litt ekstra stas, sier Brynhildsvoll.
Det samme synes festivalsjef Ragnhild Menes.
– Det har vært utrolig inspirerende å bli kjent med gutta i Smuss og følge prosessen. Ikke minst har det vært gøy å se med hvilken entusiasme og fingerspissfølelse de har gått inn i festivalhistorien vår for å utarbeide en ny visuell identitet. Vi ønsket oss en grafisk profil som gjenspeiler festivalens unike personlighet og historie. Den skal uttrykke at vi er stolte av hva vi har vært, hva vi er og hva vi skal være fremover, forklarer Menes.
Ikonisk logo
Smuss Studio er selverklærte typografinerder. Hvilket bringer oss over til en sentral bit av Kongsberg Jazzfestivals designhistorie: Festivallogoen fra 1971.
– Logoen til Kongsberg Jazzfestival har ikoniske kvaliteter. Fonten som ordet «jazz» står i er Cooper Black, en sen 60-tallsskrift som i seg selv representerer musikk og popkultur, den har skikkelige New York-vibber og er også skriften på omslaget til «Pet Sounds» med The Beach Boys.
Logoen er løftet opp og frem i den nye grafiske profilen.
– Logobruken har vært tonet ned endel de senere årene, og vært litt innestengt i sirkelen sin. Vi har sluppet den fri, blåst den opp, kanskje til og med overdrevet litt. Vi har tillatt oss å bruke den i repeterende mønstre, nesten som en rytme. Og det er et nikk til festivalens designhistorie, som brukte logoen mye mer som blikkfang på 70-tallet.
Kongsberg Jazz har også to «festivaler i festivalen» som har fått hver sin underprofil. Til barnefestivalen Barnivalen har illustratør Ole-Magnus Saxegaard laget et animert orkester av maskoter, mens nisjekvelden Særingfest har fått et mørkere og mer introvert uttrykk.
Dyrke festivalikonografien
William Stormdal ser på arbeidet med ny grafisk profil for Kongsberg Jazzfestival som et nesten retrofuturistisk oppdrag.
– Det er mye gull i plakatarkivet, særlig designuttrykkene fra 70- og 80-tallet er veldig kraftfulle og sterke. Men vi har ikke ønsket å lage pastisj heller, det handler mer om å bruke festivalens designhistorie som en slags hjertestarter, trekke veksler på noe og samtidig legge til nye årringer. Da blir resultatet et moderne design som kan videreforedles fremover, samtidig som den har tydelig inspirasjon fra fortiden, mener Stormdal.
Den nye blå hovedfargen er for eksempel inspirert av plakaten fra festivalens 10-årsjubileum, mens repetisjon av logoen var et grafisk element på festivalplakaten i 1988. På møtebordet hos Smuss Studio har de lagt utover noen plakathøydepunkter fra historien.
– Det er så jeg blir nyforelsket i grafisk design når jeg ser 1971-plakaten, det første året logoen slik vi kjenner den nå ble brukt. Den plakaten er ren ikonografi. Et ekstremt makrobilde av en tent fyrstikk. Helt rent, svart-hvitt. Men det som funket i 1971 funker ikke nødvendigvis i 2024, så det handler mer om å ta med seg det etos som 1971-plakaten uttrykker videre inn i dagens design.
Plakathistorisk utstilling
I tillegg til å lage ny festivalprofil, vil dypdykket i Kongsberg Jazzfestivals designhistorie også materialisere seg i form av en utstilling på Grafill i Oslo til høsten, nærmere bestemt fra 18. oktober til 24. november.
Her er målet å stille ut samtlige plakater, i tillegg til foto og diverse memorabilia og effekter som har vært en del av jazzfestivalens historie og offentlige fremtoning. Og selvsagt musikk og arrangementer i tilknytning til utstillingen, blant annet lyttinger til gamle, ikke tidligere utgitte lydopptak med store jazznavn som nå ligger trygt bevart i Nasjonalbibliotekets arkiver.
– Vi har i flere år nå jobbet sammen med Nasjonalbiblioteket om å dokumentere og digitalisere festivalens arkiv. Målet er å etter hvert kunne tilgjengeliggjøre mer av festivalhistorien for publikum. Utstillingen på Grafill til høsten blir en måte å synliggjøre denne historien på. Som en snart 60-årig jazzfestival forvalter vi ikke bare musikkhistorie, men også designhistorie, sier festivalsjef Ragnhild Menes.
– Det blir veldig gøy å kunne vise fram alt sammen i en kuratert form. Det bør være interessant både for dem som har sett disse plakatene og hatt et forhold til Kongsberg Jazzfestival i ungdommen, og yngre musikk- og designinteresserte som kan få et inspirerende innblikk i denne fantastiske og unike norske festivalhistorien, sier Jørgen Brynhildsvoll i Smuss Studio.