Minneord om Knut Borge
Knut Borge døde natt til palmesøndag 67 år gammel, etter at han lenge hadde slitt med dårlig helse. Med hans bortgang har vi mista en strålende underholder, en ordkunstner og språksjonglør uten like og et menneske som var jazz tvers igjennom. Han skrev om jazz i forskjellige publikasjoner, han lagde radioprogram om jazz, og i mange sammenhenger øste han av sine formidable kunnskaper om jazz. Han ble bl.a. europamester i ‘Gjett på jazz’ – i skarp konkurranse med supereksperter fra hele Europa. Festivaler og klubber kunne dra nytte av hans viten og hans skriveevne, og, ikke minst, hans muntlige svært inspirerende opptredener fra scenen.
Knut Borge har vært en viktig og betydningsfull person for Kongsberg Jazzfestival. Han ble tidlig sterkt knytta til festivalen, først som publikummer, men etter hvert også i andre funksjoner. Han tok et par av sine mest populære radioprogram med seg opp på scenen. I 1985 brakte han samarbeidet med den berømte svenske jazzguruen Leif ‘Smoke Rings’ Anderson inn i Kongsberg kino sammen med et knippe norske jazzmusikere. Programmet ‘Bluesasylet’ – som fremdeles går på NRK P2 – flytta fra et trangt studio på Marienlyst til Tubaloonscenen på Kirketorget i 2007.
Men det spørs om ikke hans plass i juryen som årlig deler ut Kongsberg Jazzfestivals store jazzpris, likevel var hans viktigste innsats for festivalen. Fra første gang prisen ble delt ut i 1996 til 2014 var han med i juryen. Hans innspill og innsats der kan ikke vurderes høyt nok. Med sin jazzfaglige tyngde kunne han fort blitt dominerende og belærende, men dette var langt unna Knuts holdning. Samarbeidet i juryen fungerte helt perfekt. Han kom alltid med velbegrunna og konstruktive forslag. Selv om Knut Borge var en moromann som sjelden lot en anledning til ordspill og språklige krumspring gå fra seg, var han dønn seriøs når neste års prisvinner skulle velges ut. Jurymøtene var hyggelige, nyttige og særdeles inspirerende. Det forbauser vel ingen at Knut syntes Theatercaféen i Oslo var det rette stedet for juryens seriøse samtaler. (Vi prøvde oss et år med jurymøte på Justisen, men skjønte fort at det var helt feil).
Når prisen skulle deles ut, var det en selvfølge at Knut Borge stod for utdelinga. Som vanlig er ved slike anledninger, gjorde Knut rede for juryens arbeid, og det var da det tok helt av. Han øste av hele sitt humoristiske oppkomme og fikk hundrevis av mennesker til å hikste av latter. Juryens arbeid foregikk vanligvis på et eller annet hotell, og det var ikke få jurysamlinger som endte med tomme vinkjellere og nedbrente hotell. Alt hans sprelske fantasi kunne frambringe, ble formidla i en språklig innfatning ingen andre kom i nærheten av. Ordspill, overdrivelser, nye og originale språklige kollbøtter ble knadd sammen til et helt spesielt språklig idiom. Knut Hamsun uttalte seg en gang om gleden ved å få til ‘språklige lykketreff’. Fra Knut Borge kom det en uendelig rekke av slike lykketreff, som f.eks. når han beskrev munnharpa som ‘en avansert form for tannregulering’.
Kongsberg Jazzfestival har mye å takke Knut Borge for. Vi er dypt takknemlige for at han brukte så mye av sin tid, sitt engasjement og sine kunnskaper på Kongsberg Jazzfestival.
Tor Dalaker Lund, Kongsberg Jazzfestival