Hits, humor og terapi når Maria Mena inviterer til sommershow
– Jeg gir folk det de vil ha! Vi spiller bare singler, lover Maria Mena. Også lurer hun på noe: Klina hun med noen på en fest i Kongsberg for cirka 20 år siden?
Helt siden hun sang seg ut av pikerommet i ungdomsskolealder har Maria Mena vært selve definisjonen på personlig, privat og ærlig låtskriver. Visst gjør det vondt når knopper brister, men etter mer enn halve livet som emosjonelt aktivert artist og hitmaker, mener Maria Mena at det også er sykt morsomt – og ikke minst lærerikt – å være på konsert med henne.
I tillegg til en serie med hits («vi spiller bare singler!»), er det selvhjelpsseminar, terapitime og stand-up.
– Det er alltid hyggelig. Ofte litt jævlig, men likevel skikkelig koselig. Jeg trykker på noen knapper som gjør at det er få som går fra konsertene mine uten å begynne å grine, sier Maria Mena.
– Og så er jeg ganske morsom, altså. Jeg kunne kjørt alt dette som stand-up!
Kjøp billetter her // Se festivalprogram
Selvutleveringens superhelt
Det er viktig å understreke at disse overstående sitatene avleveres med gnistrende øyne, et humrende tonefall og et totalt smeltende smil. Maria Mena, 37 år gammel, er norsk pops superheltinne innen selvutlevering. Nå er hun på et sted i livet der vektskålene sjelden har vært mer i vater. Tryggere på seg selv, i alle dimensjoner: Som sanger, som låtskriver, som menneske. Og ikke minst som en musikalsk sjelesørger, i ordet beste forstand, i en stolt tradisjon der hun holder publikum i hånden langs stien der vi fortsatt skimter avtrykkene etter Bjørn Eidsvågs røslige, faderlige fotspor.
– På turneen sist jul og vinter kjørte jeg litt temaopplegg på skilsmisse og hvordan deale med angst. Det er slike ting jeg tenker at jeg kan lære bort. Så jeg ønsker alltid velkommen til gruppeterapi. Ikke for å snakke ut om den vonde tiden, men lære bort hva som har funket for meg. Jeg har alltid vært så åpen om disse tingene, så jeg vet at det vil være folk i salen som har brukt mye krefter og trosset angst og depresjon for å være der, forklarer Maria.
Hun har alltid hatt mikrofonen i den ene hånden og hjertet i den andre. Eller hjertet har hengt på utsiden av t-skjorta. Eller ligget godt synlig i en åpen håndveske. Tårene triller fra fortvilelse og frustrasjon, men også fra latter og livsglede. Styggen og fina på ryggen. Smerte og triumf, om hverandre.
– Jeg er blitt en del av andres liv gjennom disse sangene. Derfor er det også viktig at jeg viser at jeg ser dere der ute! Dere er ikke alene! Hvis jeg har klart å komme meg gjennom disse tingene, så kan du klare det også. For meg handler det om at jeg vil være den jeg hadde trengt selv, på ulike tidspunkter i livet.
Kjøp billetter her // Se festivalprogram
Hver gang vi strømmes
Roter man rundt inne på Maria Menas artistside på Spotify blir man møtt av ganske heftige tall. Hennes mest strømmede hits har for lengst bikket 50 millioner avspillinger.
Det må også kunne sies at Maria Mena i stor grad dro lasset i den 11. sesongen av tv-suksessen «Hver gang vi møtes» for noen år tilbake. Alle som har snakket med henne i mer enn to minutter skjønner hvorfor et musikalsk middagsselskap er en fantastisk arena for henne. Marias versjoner av de andre deltakernes sanger var konsistent de mest populære gjennom hele sesongen, toppet med en inderlig «kunne-vært-original-Maria Mena»-versjon av Staysmans «Trenger en mann».
Denne våren har hun ytterligere utvidet randsonen av sitt talent og musikalske habitat med et vevert og selvsikkert tilbakelent samarbeid med den norske americanaduoen Darling West. «Try Again Tomorrow» er en nydelig liten sak, gjort med smygende intimitet i et stemningsleie som hinter til Kacey Musgraves’ «Golden Hour» og «Folklore»-æra Taylor Swift.
Dette er bare én av mange singler som har tikket ut i en jevn strøm fra studio det siste året. Tiden vil vise når disse til slutt samles i albumformat – og hvilke av dem som kan være den neste til å nå åttesifrede strømmetall. Den aller siste av dem kom her om dagen og heter «Easy Love».
– Jeg høres sikkert gammel ut nå, men jeg savner CD-formatet. Det var det jeg vokste opp med. Jeg liker at låtene mine er samlet, i riktig rekkefølge. Rekkefølgen er jo ikke tilfeldig, jeg forteller alltid en større historie med sangene. Og det gjør jeg i konserter også, jeg tar med meg folk på min livsreise.
Kjøp billetter her // Se festivalprogram
Kontrollfriken fall
På Kongsberg, i idylliske omgivelser på utescenen på Gamle Norge, kan dette bli en ganske perfekt kveld med hitmaskinen og selvhjelpsinspirator Mena.
– Det har vært perioder der jeg har fryktet scenen, men nå er det veldig gøy! Jeg gir folk det de vil ha, bare hits. Vi legger opp til null dopauser for publikum!
Men hitmaskinen har også blitt en modigere og mer moden sceneartist.
– Det som er litt nytt, er at vi tør å la låtene få breie seg mer ut. Jeg er veldig sånn «tre og et halvt minutt, bæng!», så det har tatt tid før jeg er blitt komfortabel med å gi sangene mer luft. Det har vært en prosess det også.
«Prosess» i dette tilfellet er rett og slett at den sertifiserte kontrollfriken Maria Mena på et tidspunkt i fjor var så sliten at hun sa til bandet sitt: «Øv litt uten meg».
– Musikerne fikk noen dager i fred for å jobbe med låtene. Det var en enorm investering rent mentalt for meg, men i ettertid har det virkelig betalt seg. Bandet har fått utvidet frihet og eierskap. Vi er så bra, vi er et ordentligband nå!
Denne nye selvsikkerheten og evnen til å slippe kontrollen handler også om Maria Menas eget instrument, den umiddelbart gjenkjennelige og karismatiske stemmen.
– Stemmen skal jo i teorien bli dårligere etter hvert som man blir gammel, men jeg får til ting vokalt nå som jeg aldri har vært i nærheten av tidligere. En stor forskjell er også at jeg i større grad tør å be om hjelp. Jeg har vært definisjonen på «klare alt sjæl», og har nesten alltid vært alene som vokalist på scenen. Det er veldig sårbart. Nå har jeg med meg flere vokalister på scenen, blant annet stemmecoachen min. Snakk om å ha med seg terapeuten på tur, liksom!
Kjøp billetter her // Se festivalprogram
Etterlysning: Har du klina med Maria Mena på Kongsberg?
Marias forhold til Kongsberg er sterkere enn forholdet til jazz. Radka Toneffs versjon av «The Moon is a Harsh Mistress» nomineres til en favoritt innen sistnevnte sjanger, men en lengre liste over jazzfavoritter er det verre å få ut av henne.
– Jeg har aldri hørt mye på jazz, det gikk mer i rock og soul da jeg vokste opp. Jeg er et barn av MTV, så akkurat nå er jeg helt stuck på 90- og 2000-talls R&B. En Vogue. Lucy Pearl. Toni Braxton. Også Fugees, jeg koser meg fortsatt i hjel med Fugees og Lauryn Hill.
Sjekk Maria Menas R&B-spilleliste.
Pappa Charles Mena har spilt på Kongsberg Jazzfestival flere ganger før, sist som en del av Bugge Wesseltofts The Organ Club-konstellasjon på Energimølla i 2021. Marias forhold til Kongsberg er – foreløpig – litt mindre musikalsk.
– Min første opplevelse av å være kjendis kom i Kongsberg! På videregående fikk jeg en klassevenninne fra Kongsberg. Så jeg ble med henne hjem, og der skulle det være hjemme-alene-fest. På den festen opplevde jeg at alle satt i ring og så på meg. Jeg var en slags attraksjon. Da skjønte jeg: Herfra og ut vil ting være litt annerledes, minnes hun.
– Sjansen for at noen fra den festen for cirka 20 år siden dukker opp på konsert i Kongsberg er vel ganske stor?
– Haha, det er sant! Tenk hvis jeg klina med noen? De vil huske det, tror du ikke? Jeg får spørre fra scenen om det er noen her som har klina med meg. I så fall kan du rate meg på Yelp!
Kjøp billetter her // Se festivalprogram
Tekst: Sven Ove Bakke