Knut Riisnæs Quartet: Flukt

TORS PLATEANBEFALING I OKTOBER 2015

UTGITT PÅ ODIN RECORDS (1982) – GJENUTGITT PÅ CD 1997

Saksofonisten Knut Riisnæs fyller 70 år i høst, og det kan jo være et påskudd til å rette oppmerksomheten mot ham. Egentlig burde det være unødvendig med ‘påskudd’ når det gjelder denne musikeren, men han har nok ikke alltid fått den oppmerksomheten han fortjener.

Knut Riisnæs har vært sentral i det norske jazzmiljøet helt siden slutten av 1960-tallet, men han har dessverre ikke spilt inn så mange plater i eget navn. Til gjengjeld har han bidratt svært så positivt på en rekke innspillinger der andre musikere har inntatt bandlederrollen. Han er helt sentral på så viktige plater som Arild Andersens ”Clouds in my head”, Torgrim Sollids ”Østerdalsmusikk”, Ketil Bjørnstads ”Leve Patagonia”, Radka Toneffs ”Winter Poem”, en rekke utgivelser med Bjørn Alterhaug, Per Husby, Sigurd Ulveseth, Jan Gunnar Hoff – og mange flere. I 2004 spilte han på Kongsberg Jazzfestival sammen med saksofonkollegene Petter Wettre og Frode Nymo i en forrykende konsert i Kongsberg kino. Dette var så vellykka at Rikskonsertene sendte bandet på turné året etter. Denne turneen er dokumentert på en glimrende cd: Petter Wettre:”State of the Art” (Household Records 2005. Anbefales selvfølgelig sterkt!).

I 2011 var han tilbake på Kongsberg Jazzfestival, og i et forrykende samspill med Jonas Kullhammar satte han fyr på et oppglødd publikum ei heit sommernatt på Energimølla.

Knut Riisnæs ga ut sin første plate under eget navn i 1982, og det er den plata jeg vil rette oppmerksomheten mot denne gangen. Plata heter ”Flukt”, og den flotte forsideillustrasjonen, der vi ser svarte fugler i vill flukt over et bølgende hav (eller er det et landskap?), er lagd av pianolegenden Svein Finnerud. ”Flukt” er nok litt bortglømt i dag, men den er etter mitt syn en av de aller, aller fineste jazzplatene som er innspilt i Norge. Her møter vi saksofonisten og komponisten Knut Riisnæs i toppform. Med en viss Coltrane-inspirasjon i bagasjen synger han seg igjennom de to LP-sidene med imponerende uttrykkskraft og vital intensitet – og samtidig med en sviende poetisk grunntone. Og så har han valgt så fine låter! Her får vi både de tradisjonelle ”Bådnlåt” og ”I Ola Dalom”og ”Ljwa Wechi” av Miriam Makeba, – i tillegg til flere av hans egne komposisjoner.

En viktig grunn til at ”Flukt” er så fantastisk flott er selvfølgelig at Knut har med seg så dyktige medspillere. Pianist Dag Arnesen, bassist Bjørn Kjellemyr og trommeslager Jon Christensen er alle helt avgjørende for at ”Flukt” er den musikalske milepæl den faktisk er. Og så kan det jo nevnes at ”Flukt” fikk Spellemannsprisen i 1982. Jo da, noen ganger føler en at verden er sånn noenlunde rettferdig….

– Tor Dalaker Lund