Crowdfunding, jazz og ledelse

Under næringslivsdagen fortalte blant annet Christer Falck om sine erfaringer med å sette i gang prosjekter han brenner for gjennom crowdfunding. Hvordan få til crowdfuning, ofte kalt folkefinansiering på norsk, av egne prosjekter og hva er likhetstrekk mellom jazz og ledelse? Det var to tema deltakerne på onsdagens næringslivsseminar Bebop & Business fikk høre mer om. 

Christer Falck, kjent blant annet som platebutikkinnehaver og programleder for Robinson, fortalte om hvordan han bruker digitale ressurser og sosiale medier for å skape oppmerksomhet og få tak i potensielle kjøpere til egne prosjekter gjennom crowdfunding.

Crowdfunding

Crowdfunding er i ferd med å bli en viktig finansieringskilde for små og store kunstprosjekt. Har man et prosjekt man ønsker å realisere, kan man sikre finansieringen ved å inviterer andre til å bestille produktet på forhånd. Slik kan man få en rask tilbakemelding på om en idé er noe å satse på eller ikke. I Norge er Christer Falck en erfaren bruker av crowdfunding, og på næringslivsdagen fortalte han om hvordan han blant annet hat fått finansiert utgivelse av en LP-boks med 12 plater av Raga Rockers på denne måten.

– Crowdfunding er en drøm for de med mange gode ideer. I Norge har vi gode støtteordninger for kunst, men om de blir færre vil crowdfunding eksplodere i Norge, slik som det alt har gjort i utlandet. Men det er ikke nok å finne et dedikert publikum. Det er også viktig å ha en tydelig visjon og vite hva man ønsker å få til. Dessuten er man avhengig av å jobbe ekstremt hardt og fort. Det skjer raske endringer hele tiden, og man må gutse her og nå, sa Falck.

Et siste råd fra Falck, som beskrev seg som en person som får nye ideer hele tiden, var å jobbe med flere ideer samtidig og ikke satse alt på en god idé.

Jazz og ledelse

Som avslutning på en lang dag fikk publikum et innblikk i mulige likehetstrekk mellom jazz og ledelse av Bodil Elstad og og Audun Øksendal. Begge er musikere, mens Elstad har organisasjon og ledelse som arbeidsområde, har Øksendal blant annet erfaring som administrerende direktør. Med seg hadde de tre jazzmusikere, og med Elstad på saksofon og Øksendal på trombone brukte de jazzmusikk for å illustrere betraktningene sine rundt jazz og ledelse.

– Vi vil prøve å vise hvordan et kreativt jazzband har mange likhetstrekk med god ledelse, og spør om ledelse har noe å lære fra jazz, åpnet Elstad.

– For eksempel vil en bedrift som er inne i en periode med usikkerhet og kompleksitet ha mye til felles med jazzens improvisasjon, som jo er en form for samtale, når de jobber med å skape nye ting.

– Funksjon og roller i jazz og ledelse har også mye til felles, fortsatte Elstad.

– Som leder må du sjekke at du har de rollene som trengs, samtidig som du står foran og leder. Du trenger ikke tre pianister til, selv om vi har en tendens til å ansette personer lik oss selv. Som leder må du kunne ansette i ulike roller, men også ta ulike roller selv. Og for å få til samspill og improvisasjon er det en fordel å kjenne til musikkstilen eller bransjen du er i.

Næringslivsseminaret BeBop & Business er et årlig arrangement og blir arrangert først dag av jazzfestivalen. Seminaret er et samarbeid mellom Kongsberg Jazzfestival og Kongsberg næringsforum.