Måndens plate: Hanna Paulsberg

TORS PLATEANBEFALING I APRIL 2016

Kvartetten Hanna Paulsberg Concept kom får kort tid siden med sin tredje plate, «Eastern Smiles». De to tidligere kom i 2014 (‘Song for Josia’) og i 2012 (‘Waltz for Lilli’). Begge disse fikk strålende kritikker, så forventningene var skyhøye før denne tredje utgivelsen. Innfris de? Om de gjør! Her har bandet begått et mesterverk av ei plate! Den er helhetlig tenkt og suverent gjennomført. Hanna Paulsberg har ikke lagt skjul på at hun er inspirert av musikere som Wayne Shorter og den tradisjonen han har representert. Mens mange musikere som spiller innafor den tradisjonen i dag, bare virker repeterende og konserverende (og ofte litt kjedelige!), makter Hanna Paulsberg og hennes glimrende medmusikere å demonstrere for all verden at denne tradisjonen fremdeles kan være full av liv og nærvær, at den også er samtidsjazz. De repeterer ikke tradisjonen, de fornyer og forfrisker den. Hannas saksofonspill er nå uanstrengt elegant og særdeles uttrykksfullt. Hun har en flott og personlig tone i hornet, og når hun framfører de vakreste balladepartiene, er jeg helt sikker på at Stan Getz baner seg vei til første rad der opp i sin himmel og smiler fornøyd over det han hører. Det er også tydelig at Hanna Paulsberg har tatt noen skritt framover som komponist. De seks låtene på denne plata er alle skrevet av henne; og de kan hun sannelig være fornøyd med!

Man kan høre at disse fire musikerne har spilt sammen noen år. Bandet virker svært samspilt og tett og fint. Pianisten Oscar Grönberg bidrar med fine soloer, og han er også en glimrende komppianist og tilrettelegger. Trygve Waldemar Fiske viser at det er trangt om plassen øverst på basspallen her til lands. Hans Hulbækmos trommespill er bare helt perfekt, og han demonstrerer hvorfor han snart er med i like mange band som Paal Nilsen Love og 1Gard Nilssen.

Hanna Paulsberg Concept spiller på Kongsberg Jazzfestival onsdag 6. juli.