GKN Aerospace Norway inn som hovedsponsor for Kongsberg Jazzfestival

Når Kongsberg Jazzfestival inviterer til 55 årslag med stjerner som Alan Walker, Angelique Kidjo og Bill Frisell er det med et sterkt næringsliv i ryggen. Festivalen kan notere seg en ny millionavtale med GKN Aerospace Norway AS i jubileumsåret.
 
«Gjennom avtalen bidrar vi til at festivalen kan nå sine ambisjoner om å by på Norges beste jazzopplevelser. Derfor har vi inngått en treårig avtale» forteller Peter Hjortsberg, som er administrerende direktør i GKN Aerospace Norway AS.
 
Publikum kan juble, for dette åpner for fantastiske muligheter for festivalen som finner sted for 55. gang, 3. til 6.juli.
 
Kongsberg opplever tilreisende i et omfang vi ellers ikke ser. I 2018 hadde festivalen gjester fra over 40 land. Sammen kjenner vi på opplevelsen av at byen og festivalen er for alle. Selv om noen kanskje ikke liker jazz, er vi stolte over festivalen. Til rammene av Kongsberg Jazzfestival viser Kongsberg seg fra sitt aller beste; inkluderende, nytenkende, leken og passe kaotisk i noen dager.
 
«Næringslivet og det offentlige har også oppdaget Kongsberg Jazzfestival. De har hovedsakelig tre grunner til å inngå samarbeid med festivalen, de ønsker å skape god og ny relasjon til andre, de ønsker å gi ansatte motivasjon og de ønsker at samarbeidet skal gi god assosiasjon til produktet eller bedriften. Derfor sørger de både for konferanser, interne møter og tilstelninger og at de er deltakere på konsertene» sier festivalsjef Kai Gustavsen.
 
Jazzfestivalen ønsker å bidra utover konserter med å skape gode møteplasser for næringslivet nettopp når byen er pyntet på sitt beste av mennesker og energi
 
Kongsbergjazz jobber tett med bedriftene slik at de kan hjelpe hverandre å aktivere sponsoratet på best mulig måte. Å aktivere sponsoratet innebærer at man ikke bare sponser, men også forteller omverdenen at man gjør det. 
 
«Det beste som kan skje er at det oppstår kreative prosesser og nye løsninger når man jobber sammen om dette. Det kan hjelpe begge parter til å forstå både markedet og hverandre. Næringslivet gjør oss bedre» sier Gustavsen. 

 

«Kulturarrangement som Kongsberg jazzfestival er av stor betydning for byens attraktivitet og utvikling, noe som er viktig for oss som arbeidsgiver og samfunnsaktør» forteller administrerende direktør Peter Hjortsberg.

«Vi ønsker derfor å bidra med vår del i dette arbeidet, og samtidig benytte denne arenaen til å verdsette våre ansatte, kunder og samarbeidspartnere når byen viser seg fra sin beste side»


Making things fly
Som en del av avtalen utvikles festivalens rekrutteringspris. Prisen går til en ung utøver eller musikkstudent og er ment å gi et push tidlig i karrieren.
 
«Det var bedriftens visjon «Making things fly» som inspirerte til at dette skal bli en del av avtalen» sier festivalsjef Kai Gustavsen.
 
Sponsing øker
Analyse- og rådgivingsselskapet Sponsor Insight har kartlagt omsetningen i det norske sponsormarkedet. Sponsormarkedet i Norge økte omsetningen til 4,8 milliarder kroner i 2017, opp 4,0% fra 2016.
 
Ferske tall fra Sponsor Insight viser at sponsing fortsetter å øke. Både 2017-tallene og prognosen videre peker oppover. 
 
Også staten har vært på banen og bedt næringslivet om å åpne lommeboka og har etablert en gaveforsterkningsordning for å motivere til økt samarbeid. Men sponsorene ser ut til å fortsatt foretrekke idrett.
 
Ifølge analysebyrået Sponsor Insight hadde Kultursponsingen i fjor en verdi på 413 millioner kroner i 2018. Kongsberg Jazzfestival har kommet et godt stykke på vei og jobber for å få en større del av denne kaka.
 
Idretten, inkludert fotball står for 70% av spendinen. Sosio har 12% og kultur&festival har 18% av sponsorspendingen.
 
Sponsor Insight har målt sponsormarkedet siden 2009. Sponsing som kanal har hatt kontinuerlig vekst i Norge siden målingene startet og har økt med hele 46% i perioden 2009-2017. Øvrige mediekanaler har økt med 10% i samme periode, melder Sponsor Insight.
 
«På tross av utfordringene i dagens marked hvor mange aktører melder om hardere kamp om sponsorkronene, og hvor flere mediekanaler opplever en nedgang, så fortsetter sponsing sin stabile vekst. Sponsing er samtidig en veldig viktig del av vår grunnfinansiering og vi er glad for at GKN velger å samarbeide med oss» sier festivalsjef Kai Gustavsen.
 
Nå i dag har Kongsberg Jazzfestival en god rekke sterke sponsorer i ryggen, som: TechnipFMC, Kongsberg Gruppen, DNB med flere.
 

Fakta GKN:

  • GKN Aerospace Norway AS (GAN) er en del av GKN Aerospace som har 18 000 ansatte globalt, fordelt på 50 lokasjoner i 15 land.
  • GKN Aerospace Norway AS ble stiftet da GKN kjøpte Volvo Aero Norge høsten 2012. Fra 1987 het selskapet Norsk Jetmotor, fra de var en del av Kongsberg Våpenfabrikks flymotordivisjon.
  • Selskapet har 500 ansatte og holder til i Kongsberg Teknologipark hvor det pågår avansert mekanisk produksjon av komponenter til flymotorer og gassturbiner, ved bruk av egenutviklede produksjonsprosesser. Kravene til presisjon og kvalitet er i særklasse 
GANs produkter leveres til den globale luftfartsindustrien og selskapet deltar i de fleste av markedets største flymotorprogrammer.