GARD NILSSEN’S ACOUSTIC UNITY: FIREHOUSE

Tors plateanbefaling i februar 2016

UTGITT PÅ CLEAN FEED RECORDS (2015)

Ny norsk jazz utgis på CD og vinyl i strie strømmer, uansett hvor ivrig mange snakker om plateformatets snarlige død. Mange norske jazzplater kommer på norske selskap, men mange gis også ut av utenlandske selskap. Det portugisiske selskapet Clean Feed har i de seinere åra presentert mange norske band, og i motsetning til det tyske ECM, som har mange norske musikere i stallen, er den musikken Clean Feed sender ut, som oftest full av temperament, energi og temperatur. Linjene bakover til Ornette Coleman og Albert Ayler er nok noe lettere å spore på mange av Clean Feeds produkter enn på Manfred Eichers utgivelser. Gard Nilssen er utvilsomt en av klodens travleste trommeslagere. Alle som har hørt han, skjønner hvorfor. Han er med i en ufattelig mengde band, men han har i noen måneder nå brukt mye tid på sin relativt nye trio. Her har han med seg saksofonisten André Roligheten, som også er svært etterspurt. Spillet hans på denne plata kommer definitivt til å øke etterspørselen, for makan til kraftfullt, drivende og temperamentsfullt saksofonspill er det sannelig ikke lett å spore opp. Tredjemann er den svenske, nå Berlin-bosatte, bassisten Petter Eldh. Han kjenner vi i Norge godt fra hans samarbeid med Marius Neset i flere band. Noen av oss vil også med glede erindre en konsert på Kongsberg Jazzfestival i 2010 med det originale bandet Schneeweiss und Rosenrot. Der spilte Petter Eldh bass.

Gard Nilssen’s Acoustic Unitys første plate heter ‘Firehouse’, og det er sannelig et passende navn! Her er det en vitalitet og et trøkk uten like gjennom størstedelen av plata. Det er et intenst liv i denne musikken. Eldh og Nilssen skaper et sprelsk og rytmisk fundament som sender Roligheten ut på de heftigste utflukter. Trioen har utvilsomt sitt eget uttrykk, men det er ikke til å unngå at noen av oss tenker tilbake i jazzhistoria på trioer med samme besetning, som en tidlig Sonny Rollins eller Ornette Coleman. Til tider kan vi få assosiasjoner til The Thing. Legg så på en knivsodd Peter Brötzmann, og vi er i nærheten av en situasjonsrapport. Men bare i nærheten! For musikken som disse tre formidler, er i høyeste grad deres egen, og det er samtidsjazz!

Jazz Evidence presenterer denne trioen på Energimølla den 2. november. Da bør det bli trangt om plassen!

– Tor Dalaker Lund