NO

  /  

ENG
Kongsberg Jazzfestival. Hvert år i uke 27.
4.-7. juli 2018
Foto: Hans Christian Graaner

Frivillig-erfaring avgjorde studievalg

Blant alle de hundrevis av funksjonærene som gjør Kongsberg Jazzfestival mulig hvert år finnes omtrent like mange ulike yrkes- og studiebakgrunner representert. Felles for de fleste er at man gjerne er over gjennomsnittet glad i musikk, og har gjennomgående godt humør, noe vi tør legge til ut fra uvitenskapelige observasjoner. Gjennom en intens festivaluke har det vært bare blide fjes å se på alle de hardtarbeidende funksjonærene.

Noen av dem trives så godt med oppgavene at det får direkte innvirkning på viktige veivalg. Celina Stokes (21) er i dag leder av suksessarrangementet Barnivalen. Hennes erfaring som funksjonær ble avgjørende for studie- og karrierevalg.

Fra Kongsbergjazz til Liverpool

Celina ble med som frivillig ganske tilfeldig. Forrige Barnival-leder er en god venn, som dro henne med til å prøve seg som frivillig sommeren 2011. Celina og festivaler ble en lykkelig match. Det meste stemte. Når hun ble spurt om å overta ansvaret for hele Barnivalen fra 2012, tok hun sjansen og takket ja. Omtrent samtidig var hun i ferd med å undersøke ulike studiemuligheter. Da hun oppdaget studier innen event management ved Liverpool John Moores University, måtte hun bare søke.

Kunsten å improvisere

Celina er nettopp kommet tilbake fra tre spennende år i Liverpool der hun ble vel skolert i alle mulige sider av ledelse og arrangement.
Hun er veldig fornøyd med skolen og studievalget.

Noe som av og til slo henne gjennom studieløpet, var avstanden mellom idealer og realiteter. – Underveis tenkte jeg ofte på at vi fikk lære det jeg nesten vil kalle ideelle og perfekte metoder for event management, men virkeligheten er ofte langt mer kaotisk enn hva lærebøkene klarer å fange opp.

– Vi lærte mange gode protokoller og prosjektdokumenter som er fantastiske i teorien. Tempoet underveis i en gjennomføring er imidlertid
ekstremt høyt. Det hender at man må hoppe over noen trinn for å komme dit man skal i tide.

Det viktig å ha solid metodikk i bunnen, men det å bli god på å lage arrangementer handler også mye om praksis og erfaring.
Du lærre deg å takle uforutsette situasjoner, og blir god på å improvisere. Dette varierer selvsagt fra prosjekt til prosjekt,-
men jeg pleier å kalle det organisert kaos.
Hun hadde god bruk for erfaringen fra Kongsbergjazz under studiene, og brukte eksempler herfra mye i oppgavene.

Meningsfylt jobb

Positive tilbakemeldinger, og det å se at folk setter pris på det man lager, er hva Celina liker aller best med jobben.
Å være arrangør innebærer enormt mye planlegging, og den delen av jobben består ofte av møter, telefoner og lange dager foran PC-en.

Når man kommer ut og endelig ser det konkrete resultatet av all planleggingen –  får satt opp alle telt, og scener, og når det så endelig braker løs –
folk strømmer på, har flotte opplevelser og gleder seg genuint over det vi har laget i flere dager, da får jeg en skikkelig god følelse.
Det gir god mening å være med og skape så mye glede.

 

celina_rett webstr (600x800)

 

Tekst: Kjersti Sundland / Foto: Hans Christian Graaner og  privat/Karoline Stokes