Festivalens egen Særingfest

Booker og improvisasjonsentusiast Ståle Liavik Solberg er klar for tidenes fjerde Særingfest.

Det er noe av det som kjennetegner Kongsberg Jazzfestival. Evnen og viljen til å både være en bred jazzfestival, den typen festival som hvert år har noen bookinger som innbyr til klassiske “men er et jazz?”-diskusjoner, men som samtidig har en oppriktig interesse for mer eksperimentelle og knirkete uttrykk.

Tekst: Filip Roshauw/Jazznytt

Det mest konkrete eksempelet på denne tankegangen er det såkalte “særingpasset”, som festivalen har holdt seg med i en årrekke, og som gjør at folk som er opptatt av den spontane magien i fri improvisasjon kan se alt som tilbys av slike ting på festivalen til en relativt rimelig penge – i år koster det 1500 kroner. I tillegg har festivalen siden 2016 arrangert Særingfesten, en helaften på Smeltehytta hvor trommeslagerne Paal Nilssen-Love og Ståle Liavik Solberg, som også er drivkrefter bak jazzklubben- og festivalen Blow Out i Oslo, setter sammen nøye gjennomtenkte helaftener hvor man kan få kjenne på spennet i den eksperimentelle jazzen. Vi tok en prat med Ståle Liavik Solberg om årets festival.

– Hva er høydepunktet på årets program for din del?

– Det er mye – utenom Særingfesten tror jeg for eksempel at Natural Information Society med Hamid Drake og Helge Sten blir kult. På festen gleder jeg meg veldig til Barre Philips, som spiller solo. Jeg er i det hele tatt veldig fornøyd med balansen på programmet. Jeg tror også det blir en veldig fin ettermiddag på Avant Hagen, hvor vi har samarbeidet med Ny Musikk.

– Det å sørge for at kvelder med fri improvisert musikk byr på mye forskjellig og ikke blir en utmattende eller ensformig affære er en ting som virker sentralt for deg – både på Særingfesten og på Blow Out-festivalen. Hvordan jobber du med balanse?

– Det er vanskelig å svare helt konkret på, men man starter gjerne med noe man har lyst til å prøve å få til. Så må man bygge rundt det, man må tenke på hvordan programmet må inneholde forskjellige uttrykk og at det er en kurve i kvelden som gir mening. Forskjellig størrelse på ensemblene kan være bra, forskjellige instrumenter og forskjellige sjangere – sånn at man vet det blir variert, selv om det er ting man ikke har hørt fø

– Er dette spesielt viktig å tenke på i eksperimentell musikk, hvor folk kanskje lett kan bli litt overveldet?

– Jeg vet ikke om det er spesielt viktig, jeg trives best på andre festivaler om de tar hensyn til balanse også. Jeg er ikke typen som syns det er kult å høre fire punkeband i helt samme stilen etter hverandre. Jeg har vært på mange pop eller rock-festivaler hvor jeg har savna noe som bryter opp, hvor man får inn noe som renser ørene, om det gir mening.-

– Ja, det gjør jo det – friimpro kan jo nettopp ha den effekten, at ørene blir “avmagnetisert” og at man er klar for å høre mer på annen musikk etterpå. Bruker du den musikken sånn ellers?

Ikke på samme måte utenomfestivaler, da kan jeg jo velge selv når jeg setter på den neste plata. Men jeg hører på veldig mye forskjellig musikk, og det blir ofte det samme.

– Hva kjennetegner en god Særingfest?

– Tanken er at det er en liten festival i festivalen, med god stemning, bra musikk, noen pauser innimellom hvor man kan skravle litt og høre mye bra ting uten å måtte fly frem og tilbake. Jeg tenker at en god Særingfest er en dag hvor det er masse blide folk, hvor de får hørt musikk de blir overraska av og gjerne utfordra, samtidig som de får hørt noe de har hatt lyst til å hø At vi både overrasker og svarer på forventningene til folk.æ

– Jeg har hørt noen reagere litt på navnet – at “Særingfest” liksom gjør denne musikken vanskeligere enn den egentlig er. Hva tenker du om det?

– Jeg skjønner veldig godt det poenget, men jeg har ikke noe problem med å være en særing, haha! Vi diskuterte det mye frem og tilbake, og tingen er at begrepet har vært der i så mange år at folk ville kalt det det uansett. Det var like greit å lage en fest og legge mer innhold i det, at det blir en positiv ting. Så snakker folk heller om den gode stemningen enn at de synes det er rart.