13.30: MINORS

15.00: Databingo

18.00: Aftrets Tre

19.30: Lindsjørn

21.00: MayRahKee

Bilder og omtaler:

I settet til MINORS finner du alt fra joviale jazzstandarder til fet funk. Med sine unike tolkninger, setter de sitt unge og eksperimentelle særpreg på både kjent og ukjent musikk. Gruppa har spilt på en rekke ulike scener, og for et variert publikum. Alt i alt er bandet ute etter å ha det gøy med musikken, lage god stemning, og gi lytterne en god opplevelse. Jonas Evenstad (vibraphone), Martin Stokke Mathiesen (piano), Sebastian Lindland (drums), Emil Bø (trombone), Åsleik Kapstad (saxophone), Sondre Ross Folkestad (tuba).

Databingo er en kvintett fra Oslo. Sjangeren er jazzrock med fokus på heftige grooves og melodier. Bandet har i år hatt debutgig på MIR i Oslo og planlegger å slippe musikk i løpet av 2018. Databingo består av Sondre Gautefald (gitar/låter), Lauritz Skeidsvoll (saxofon), Simen Wie (bass), Peder Skeidsvoll (trompet), Magnus Austad (trommer)

Aftrets Tre er en nyoppstartet trio bestående av Karl Erik Horndalsveen (kontrabass), Veslemøy Narvesen (trommer) og Sigrid Aftret (saksofon). De tre møttes på jazzlinja ved Norges Musikkhøgskole, der de startet å jobbe med Sigrids komposisjoner. Komposisjonene lar melodiene få bestemme form og harmonikk, og et energisk uttrykk inspirert av 60-talls frijazz møter inspirasjonskilder som Hanna Paulsberg og Keith Jarrett.

LINDSJØRN er en av Norges mest spennende og råe liveartister, allerede anbefalt av P3 Urørt. Sammen med bandet sitt får hun publikum i alle aldre til å danse med sin deilige blanding av neo soul, RnB og gospel. Oppvokst med OutKast og Kanye West som soundtracks på biltur, Beyoncé som soundtrack foran speilet, og med en bakgrunn som danser leverer LINDSJØRN en konsert som er vanskelig å beskrive, men fantastisk å oppleve.

Navnet MayRahKee kommer av det greske begrepet meraki, som kan oversettes til ‘essensen av seg selv lagt inn i arbeidet en utfører’. Dette er også bandets prinsipielle fokus i komponeringsprosessen, og manifesteres i deres sterke nærvær på scenen. Gjennom en sjelfull syntese av jazz, neo-soul og elektronika, presenterer MayRahKee fete harmonier over intrikate rytmer. Den nordiske klarheten gir en deilig nerve til det varme lydbildet, i det bandet skaper elegante bevegelser i stillheten. Bandet ble formet i 2015, og i vinter tok vokalist Vilde Skjerdal med seg musikerne sine til Studio Cederberg for innspillingen av sin første plate. Resultatet vil for første gang kunne oppleves på Kongsberg Jazzfestival!

JAZZ IS MORE // ARTISTER

SJEKK UT VÅRE ANDRE ARTISTER

Last ned årets nye festival-app!