15.30: ísa

17.00: KIÆR

18.30: Smoglokk

20.00: Gunnar Nilsen Band

21.30: Håvard, Peder, Aksel & Tom

Bilder og omtaler:

Low-Fly Quintet spiller originallåter inspirert av vokaljazzen fra første halvdel av 1900-tallet. I tillegg til at vokalen bærer preg av innflytelse fra både blues og gospel er instrumenteringen med cello med på å lage et originalt utrykk i det norske vokaljazzlandskapet. Kvintetten leverer en lyttekonsert som løsner opp spenninger og setter i gang tankene. Besetningen er både tradisjonell og utradisjonell; trommer, kontrabass og piano skaper en trygg base, mens celloen gir en mulighet til å utforske lydbilder som ikke er så vanlige i sjangeren. Debutplaten «Stop For A While» ble utgitt på Losen Records i oktober 2017 og har trillet terningkast 6 hos flere anmeldere og høstet godord fra jazzanmeldere i inn- og utland.

ísa er et ungt band som befinner seg et sted midt i krysningspunktet mellom, postrock, jazzrock, ambient- og indie-musikk. Tekstene dreier seg rundt eksistensielle opplevelser i det å vokse opp, og kompliserte tankerekker man aldri kommer til bunns i, og gruppa jobber kollektivt og med stor tilstedeværelse for å skape noe vakkert og unikt, og for å gi noe helt spesielt ut til publikum; med store friheter hos hver utøver i tillegg til store arrangementer og særegne låter. Bandet er tidligere studenter ved jazzlinja på Norges musikkhøgskole i Oslo, har allerede vært på tre norgesturnéer, og ga april 2017 ut debutalbumet sitt, «Våren, om lenge».

KIÆR er et norskspråklig alternativt pop-rock band inspirert av norsk visemusikk. Frontfigur Anne Ingrid Tangen Kiær skriver underfundige tekster og leder bandet i en retning mot det fargerike og tankefulle. De har vært aktive siden 2015 og er nå aktuelle med deres første EP-utgivelse «Vi vil fortsette å vandre» som fikk 8/10 av NRK Sørlandet. ”Jeg hører på teksten litt som jeg hører på poesi og dikt, at det er mange strukturer og mange nivå det fungerer på”. – NRK Sørlandet.

Smoglokk er en spennende kvartett bestående av elever ved Kongsberg Kulturskole. De har spilt sammen i mange år i forskjellige konstellasjoner. I Smoglokk samles de rundt et uttrykk som både er stille og høylytt, eksperimentelt og improvisert, og hvor pendelen til en hver tid svinger mellom det frie og det strengt arrangerte.  De spiller egne komposisjoner, standardlåter og noen høyst alternative versjoner av kjente poplåter. Gunnhild Rødstøl Ekrol (fiolin), Øystein Skjelstad Østensen (kontrabass), Reidun Ottersen (vokal), Sigurd Drogset Hemmingsen (trommer).

Gunnar Nilsen Band er et internasjonalt band hvor flere av musikerne er fra Tyskland. Bassisten Gunnar Nilsen har vært sentral i jazzmiljøet i Kongsberg i en årrekke. Bandet hans presenterer en swingende og tiltalende musikk. Publikum vil kjenne igjen melodier av Horace Silver, Clark Terry via den brasiliaske trompeter Claudio Roditi til Beatles. Bandet består av Gunnar Nilsen (bass), Oreste Kindilide (saxofon), Richard Köster (trompet), Tom Hasslan (gitar), Bent Østebø Johansen (piano), Thomas Bjørndal (trommer) og Nathan Kindilide (waldhorn).

Håvard, Peder, Axel & Tom er et band som nesten utelukkende består av folk fra jazzbyen Kongsberg. Sistemann er dog fra jazzbygda Inderøy. Med begge føtta i jazzrocken, presenterer bandet hjemmesnekra musikk med fraspark, optimisme og glede! Musikken er eksplosiv, rå og ekte. Publikum blir ekstatiske, blide og fornøyde! Bandet består av Håvard Aufles (keyboards), Peder Overvik Stuberg (gitar), Axel Skalstad (trommer) & Tom Hasslan (gitar)

Andre artister

Dette er et bilde av Cezinando, Lemaitre og Synne Vo
Kirketorget