YouTube-fenomenet som ble festival-favoritter

Det er 15 år siden Dirty Loops covret Lady Gaga og Justin Bieber på YouTube, til umiddelbar suksess. Siden har de vært en konsertattraksjon, et fyrverkeri av fest og fusion. Torsdag 3. juli spiller den svenske trioen i Kongsberg Musikkteater.

I overgangen fra CD-salg til strømming opplevde musikkbransjen enorme omveltninger. Det innebar på sett og vis en ny verdensorden, og også et slags sammenbrudd for mange av platebransjens tradisjonelle portvoktere. 

Nå var det folket selv som kunne få velge og vrake fra den musikalske buffeten, og med makt til å fremelske fenomener i det nye digitale landskapet uten innblanding fra plateselskaper, tradisjonelle radio- og tv-kanaler og musikkjournalister. Digitale plattformer som Spotify, YouTube og sosiale medier ble nye maktsentrene for å oppdage og distribuere musikk. Fra en industri styrt av store selskaper og tradisjonelle medier, til en verden der talent og originalitet kan finne sitt publikum direkte, uten tradisjonelle mellomledd.

Midt i denne opprivende transformasjonen dukket svenske Dirty Loops opp. Et band som ikke bare mestret den nye digitale virkeligheten, men som også ble et klassisk eksempel på et typisk produkt av denne nye virkeligheten – den virale popsuksess. En populær YouTube-video kunne løfte ukjente artister opp i toppsjiktet på rekordtid.

Kjøp billett til Dirty Loops på Kongsberg Jazzfestival

Dynamikk – i musikk og business

Dirty Loops var et av de bandene som forsto dynamikken i denne nye musikkøkonomien. I 2010 lastet de opp sin første video på YouTube, en radikalt omarbeidet versjon av Lady Gagas «Just Dance». Det var ikke bare en coverversjon av en populær poplåt, det var en slags dekonstruksjon, som utfordret selve fundamentet låten.

Da de fulgte opp med nye coverlåter etter samme formel bråvokste publikum, og med Justin Biebers «Baby», eksploderte oppmerksomheten. Dirty Loops var ikke lenger bare tre dyktige musikere fra Sverige – de var blitt en internett-sensasjon. 

Dirty Loops
Kongsberg Musikkteater
torsdag 3. juli / Kl: 20:00

Dirty Loops

Hva var det som gjorde at Dirty Loops gikk viralt? Radikalt omarbeidede versjoner av populære låter er ikke noe fenomen som vokste frem med YouTube, Dirty Loops laget kanskje radikale coverversjoner, men det er det mange som har gjort før dem. Tolkning har alltid vært en paradegren i alle sjangere, fra jazz til country. Og mer novelty-pregede konsepter, som bossanova-versjoner av postpunk-låter eller easy listening-bearbeiding av kontemporær britpop og 60-tallsrock har det med å komme og gå ganske kjapt.

Energisk liveattraksjon

Men Dirty Loops fikk foten innenfor musikkelskernes dørterskel, og har siden vært en tilbakevendende konsertattraksjon, og ofte som et energisk høydepunkt på jazzfestivaler her og der.

Det skyldes nok særlig at de har den tekniske briljansen som appellerer til de ordentlige musikkinteresserte og jazzhodene, men også med en energi og utstråling som bryter gjennom til et bredere publikum. De har en lekenhet og en glede i uttrykket som alle kan elske. De tok samtidens største poplåter og fylte dem med jazzens harmoniske dybde og fusion-kompleksitet. Samtidig: Musikk av og for YouTube-generasjonen, med korte, intense og visuelt engasjerende videoer.

Debutalbum Loopified (2014) beviste at de var mer enn et nettfenomen – de var et band med et sterkt musikalsk DNA, et unikt uttrykk som skilte dem fra både tradisjonell pop og klassisk jazz.

Kjøp billett til Dirty Loops på Kongsberg Jazzfestival

Van Halen og Wonder

I dag, over et tiår etter gjennombruddet, er Dirty Loops fortsatt et band som utfordrer og utvikler seg. I fjor dukket det opp en ny EP, Beagle, med både ny original musikk og et nytt tilskudd til porteføljen av tolkninger.

Åpningslåten «Run Away» bærer sine Van Halen- og Dream Theater-referanser med stolthet. Coverlåtfaget får en visitt gjennom en ganske «close to home» vri på en av Stevie Wonders Innervision-singler, «Living For The City».

Fest og flinkis

«Jeg synes jeg hører enkelte stemmer i musikkpolitiet og dalstrøka rundt snakka om flinkis-musikk. De må gjerne ta seg en bolle for min del. For meg var dette en strålende vitamininnsprøyting levert av framifrå musikanter – livsbejaende, intet mindre», skrev Nettavisens anmelder Tor Hammerø om Dirty Loops på MaiJazz i Stavanger i fjor. 

Når Dirty Loops nå står på scenen i Musikkteateret under Kongsberg Jazzfestival 2025, er de en symbolsk påminnelse om hvordan musikkens landskap har endret seg. Til det bedre eller til det verre?

Det er en diskusjon vi aldri blir helt ferdig med. Men Dirty Loops er i hvert fall en slags konsensuskandidat i en slik diskusjon, en trio som holder et musikalsk nivå det er vanskelig å krangle på. Flinkis kan jo være så mangt, det kommer bare an på hvem du spør.

En kveld med Dirty Loops blir ofte en kveld der tidsåndene smelter sammen. Og det var vel også en av de opprinnelige intensjonene fra fusionjazzens første fase. Alt går i loop.

Kjøp billett til Dirty Loops på Kongsberg Jazzfestival