NO

  /  

ENG
Kongsberg Jazzfestival. Hvert år i uke 27.
5.-8. juli 2017
Foto: Mats Even Omberg

Gjensyn med prisvinner

Trekkspill, samtidsmusikk og jazz er tre stikkord som beskriver Ida Løvli Hidles musikalske univers. Hun var fjorårets vinner av Kongsberg jazzfestivals rekrutteringspris, og torsdag kvitterte hun for prisen med konsert på Låven.

Løvli Hidle er solid klassisk skolert innen trekkspill, men trives med å variere mellom ulike sjangre, deriblant jazz. Hun komponerer også egen musikk. I fjor gav 28-åringen ut jazzalbumet Kongekrabbe sammen med gruppa Skadedyr til gode kritikker. Om den musikalske kombinasjonen klassisk trekkspill og jazz trekker Løvli Hidle fram studiemiljøet på Musikkonservatoriet i Trondheim. – Under bachelor-studiet mitt på musikklinja ved ble jeg kjent med noen folk på jazzlinja og begynte å spille litt pop og jazz med dem. Etter hvert spilte vi mer og mer sammen og gjorde masse forskjellige ting. Selv føler jeg at jeg kom senere inn i jazzen enn alle andre. Men jeg liker å kombinere jazz og klassisk spill. Da føler jeg at jeg blir mye mer inspirert til å spille begge sjangre.

Tenker du at du kan tilføre jazzen noe med din klassiske skolering?

– Ja, jeg tenker helt klart det. Som klassisk skolert har jeg øvd inn veldig mye teknikk. Samtidig spiller jeg mye samtidsmusikk, og da bruker man instrumentet på alle mulige måter. På konserten i dag for eksempel hørte publikum mange rare lyder som jeg får ut av trekkspillet. Det er ikke sikkert jeg hadde hatt så god kjennskap til instrumentet dersom jeg ikke hadde spilt så mye samtidsmusikk. – Samtidig får jeg utviklet min måte å spille samtidsmusikk på når jeg spiller med Skadedyr. For når man jobber med improvisasjon får man et mye friere forhold til atonal musikk. Så når jeg spiller samtidsmusikk prøver jeg alltid å få det til å høres ut som fri improvisasjon, og omvendt.

Du har tidligere sagt at du er opptatt av at samtidsmusikk ikke bare skal oppfattes som «pling-plong musikk». Kan du utdype det litt?

– En ting er at skal jeg leve av å spille samtidsmusikk, så må noen ha lyst til å høre på. Men jeg synes jo også det er veldig mye fint i samtidsmusikk, og brenner for å formidle den. Og jeg ønsker at flere skal få en litt større forståelse for musikken og oppleve at det er fint å høre på. Eller at musikken er spennende og at en kan lytte på en annen måte enn ved annen klassisk musikk. Folk trenger ikke å forstå alt, men det er viktig for meg at de forstår noe eller kan få et eller annet bilde i hodet når jeg spiller.

Kan du si litt om hva rekruteringsprisen har betydd for deg musikalsk og/eller på andre måter?

– Prisen har helt klart vært en inspirasjon til å jobbe mer med jazz. Som sagt har jeg aldri studert jazz, men jeg syns det er gøy og har begynt å spille det mer og mer i det siste. Og prisen gir en inspirasjon til å jobbe mer med å utforske og kanskje lage mitt eget uttrykk. Og rent praktisk så har jeg fått kjøpe mikrofoner til instrumentet og annet utstyr som jeg virkelig trenger. Og å få komme tilbake til jazzfestivalen og det er helt fullt i lokalet, er kjempegøy. Det ser jeg som en bekreftelse på at det jeg driver med blir satt pris på, og det er jo hyggelig.

Til slutt, hvilket forhold har du selv til Kongsberg jazzfestival?

– Jeg har hengt på festivalen helt siden vi flyttet til Kongsberg. Særlig da jeg gikk på musikklinja på videregående skole og hadde jazzcamp hjemme og inviterte alle i klassen min Vi hadde ikke så mye penger, men sparte opp og fikk med oss de store stjernene. Eller gikk vi på alt av gratiskonserter. Så jeg har mange utrolig gode minner fra festivalen, det er nesten så jeg får lyst til å lage jazzcamp igjen.

ida Løvli Hidle 2

Ida Løvli Hidle holdt konsert på Låven inder Kongsberg jazzfestival 2015.

Kongsberg jazzfestivals rekrutteringspris

Kongsberg Jazzfestival etablerte i 2005 et rekrutteringsstipend på 25.000 kr til unge musikere fra Kongsbergregionen. Hensikten med stipendiet er å stimulere unge musikere som har vist lovende og ambisiøse takter som jazzmusikere eller innafor jazznær rytmisk musikk. Festivalen håper og ønsker at stipendiet skal oppmuntre prisvinnerne til fortsatt å satse på musikk/musikkutdannelse og en karriere som musiker. I 2015 fant juryen ingen nye kandidater som oppfyller kriteriene.

Tidligere prisvinnere:

Lars Kurverud (2005)

Eirik Tovsrud Knutsen (2006)

Christian Meaas Svendsen (2007)

Lindis Botolfsen (2008)

Merete Rustand Solli (2009)

Tom Hasslan (2010)

Magnus Grimnes (2011)

Axel Skalstad (2012)

Oda Westli (2013

Ida Løvli Hidle (2014)

 

Tekst: Inger Johanne Midtgarden / Foto: Mats Even Omberg